Marknadsför företaget med en informationsfilm

Att nå ut till kunder och förmedla företagets vision är lättare sagt än gjort. I dagens digitala samhälle möts internetanvändare av tusentals budskap och bilder dagligen. Det gör att det är svårt att stå ut i mängden. Med en välgjord informationsfilm är det dock möjligt att förklara och förenkla sin kommunikation. Rörligt material kan hjälpa till att presentera innehåll som kan vara svårt att förstå. Här kan du läsa mer om vad en informationsfilm är för något och hur du kan marknadsföra ditt bolag med en.

Skicka ut ditt budskap online

Du som företagare måste kunna förklara vad bolaget gör och vilket problem det löser. Det bör göras på ett optimalt sätt så att mottagaren snabbt och enkelt förstår. Med en välgjord informationsfilm kan du effektivt och innovativt förmedla idéer, tjänster, produkter och annat till din publik. En informationsfilm kan vara animerad eller filmad. Stilen beror på företagets varumärke och behov.

Idag sker en stor del av marknadsföringen online. Svenskar såväl som resten av världens befolkning använder internet för att söka efter produkter, fakta, tjänster och mycket annat. Kommunikation och handel såväl som nöje sker i allt större utsträckning online. Internet har bland annat öppnat upp möjligheten att lära känna kunderna bättre via digitala enkäter och andra verktyg.

Rörligt engagerar

Digital marknadsföring har öppnat upp enorma möjligheter för företagare eftersom det är möjligt att nå ut till en större målgrupp samt skräddarsy marknadsföringen utifrån målgruppen. Konkurrensen online är dock stor och det gäller att stå ut i mängden. Internetanvändare möts dagligen av en mycket stor mängd budskap och reklam, vilket gör att det är svårt att få användarnas uppmärksamhet. Det är dock bevisat att rörligt innehåll som filmer engagerar användarna mer och får dem att minnas innehållet längre jämfört med textmeddelanden. Därför är informationsfilmer ett mycket effektivt marknadsföringsverktyg. Filmer kan även öka söktrafiken till en webbplats, vilket ökar räckvidden. En film innehåller ofta mycket mer information än en bild eller text, vilket gör det lättare att förmedla budskapet.

Överlåt jobbet till ett proffs

Om film är ett bra sätt att marknadsföra företaget, varför är det inte fler som gör det? Den enkla anledningen är att det krävs kunskap, tid och pengar för att göra en bra informationsfilm. Om företaget inte har intern kompetens för att göra professionella filmer är det bäst att överlåta det till en kommunikationsbyrå, exempelvis Explainer som är den största byrån i Sverige inom denna nisch. De erbjuder strategi, produktion och distribution av rörligt innehåll i digitala kanaler. Processen börjar med ett uppstartsmöte för att diskutera mål och förväntningar följt av stilförslag och storyboard. Därefter görs detaljerade illustrationer av samtliga scener och animationer. När animerandet är klart läggs ljudeffekter och bakgrundsljud på och därefter levereras filmen till kunden.

Att själv försöka sig på att göra en egen informationsfilm är ingen bra idé eftersom att det krävs stor kunskap och mycket tid. Det är bättre att du som företagare lägger din tid på det du är bra på, nämligen att driva företag. Om budgeten är knapp kan du överväga att ta ett företagslån för att finansiera marknadsföringen. Marknadsföring är en investering och förhoppningsvis genererar informationsfilmen nya kunder och ökad försäljning.