Kontor när du arbetar som frilansande marknadsföringskonsult

Det har blivit alltmer populärt att arbeta som frilansare. Tidigare var det i princip endast skribenter, fotografer och andra kreativa yrken som försörjde sig i egenskap av frilansare. Idag arbetar även It-tekniker, jurister, ekonomer och sjukvårdspersonal som frilansare. Det är dessutom en trend som kommer att fortsätta under överskådlig tid framöver. Att arbeta som frilansare har för många blivit en livsstil med ett inslag av frihet som inte är möjlig att få i en traditionell anställning.

Behov av eget kontor och konferensrum

Väljer du att arbeta som frilansare inom marknadsföring behöver du som regel inte ett eget kontor. Vissa kunder kommer att erbjuda dig en arbetsplats på deras kontor, och blir du inte erbjuden en arbetsplats kan du utföra ditt arbete från bostaden. Som marknadsförare kan du i de flesta fall fullgöra dina uppdrag så länge som du har tillgång till din dator och en internetuppkoppling. Mer än så behövs inte.

Ibland dyker det upp tillfällen när du behöver tillgång till ett större rum i form av ett konferensrum, för att till exempel sammanträffa med en klient. Har du din verksamhet i Stockholm kan du självfallet göra en Google-sökning på konferensrum Stockholm eller liknande, men sökresultaten är ofta oöverskådliga samtidigt som oseriösa uthyrare inte sorteras bort. Det är betydligt bättre att vända sig direkt till en etablerad aktör, i form av till exempel Helio, som är specialiserad på denna typ av uthyrningar. Då kan du vara säker på att du får ett professionellt bemötande och att det rum som du hyr håller hög standard.

Kontorshotell är den perfekta lösningen

En kontorslösning som allt fler frilansande marknadsförare använder sig av, framför allt i större städer som till exempel Stockholm eller Göteborg, är att hyra in sig på ett kontorshotell. Du får då tillgång till ett fullt utrustat kontor med bland annat en arbetsplats, wifi och fikarum. Därutöver finns det på de flesta kontorshotell även konferensrum där du kan sammanträffa med dina klienter eller samarbetspartners.

En stor fördel med kontorshotell är att du kan fokusera på ditt arbete och inte behöver bekymra dig om till exempel städning eller inköp av kontorsmaterial. Dessutom skrivs hyresavtalen som regel med mycket kort uppsägningstid. Du kan därför säga upp ditt avtal med en eller högst ett par månaders uppsägningstid och riskerar inte att sitta fast i ett hyresavtal i flera år, något som är vanligt vid traditionella hyresavtal.