All form av kommunikation påverkas kraftigt av medieutvecklingen. Radion födde den moderna masskommunikationen och propagandan. TV-mediet tvingade marknadsförarna att förfina sina metoder. Och internet har gjort att reklam idag är mer datadriven än den varit någonsin tidigare. Webben har nämligen inte bara haft en betydelse som en helt ny sändare av information. Den har också gjort det lättare än någonsin att samla in information.
Mät och följ upp med kakor
Ett exempel på det är de så kallade cookies som företag placerar i våra webbläsare när vi surfar. De har varit förlösande när det kommer till mätningar och att följa upp en marknadsföringsinsats. Med cookies går det att se hur en konsument beter sig direkt efter att ha sett en butik eller en reklamsnutt. Stannar hen på sidan eller är det ett direkt klick vidare till något annat? Verkar personen ifråga intresserad av dina produkter? Läggs något i varukorgen innan personen försvinner? Allt detta ger dig ledtrådar kring konsumentbeteenden och kan dels hjälpa dig att förbättra dina satsningar. Men det gör också att du kan rikta ett budskap på individnivå. Till exempel genom att skicka ett mail med en påminnelse om att personen ifråga fortfarande kan checka ut sin varukorg.