Hur påverkar då detta oss som marknadsförare? Framförallt betyder det att vi inte kan tillåta oss att stå still i vår utveckling. Att ha teknisk kompetens kommer bli allt viktigare. Inte bara i form av att kunna starta och sköta ett twitterkonto, utan i form av programmering och mer djupgående statistiska konton.
Reklam kommer fortfarande handla om att skapa känsloupplevelser, men en smart reklambyrå börjar redan nu titta på att anställa matematiker och dataingenjörer. Kunderna kommer efterfråga den typen av kompetens i allt större grad.
Automatisering av branschen
Många saker kommer också automatiseras på olika sätt vilket kan komma att radera ut hela branscher. Den traditionella mediebyrån är förmodligen det som är mest hotat idag. Men det börjar även komma olika typer av robotlösningar som kan skriva enkel copy och översätta internationella kampanjer till andra marknader.
Om du vill hänga dig kvar i branschen gör du därför klokt i att följa med i trenderna och hela tiden vidareutbilda dig. Även om du kanske inte behöver kunna förstå hur en AI-lösning konstrueras så behöver du definitivt lära dig hur den kan användas. För det är där nästa generations marknadsförare kommer bli framgångsrika.