Marknadsför ditt företag i sociala medier

Sociala medier spelar idag en central roll i marknadsföringsplanen som företag har. Eftersom de allra flesta använder sociala medier idag har du som företagare mycket att vinna på att finnas i olika sociala mediekanaler. Rätt marknadsföring i sociala medier kan förändra läget helt för din verksamhet. Om du driver ett eget företag utan några anställda ska du göra allt detta själv. Det gäller att veta vad du ska göra och satsa på för att lyckas. Ibland kan det vara bra att ha någon att bolla idéer med. Om du väljer att ha en kontorsplats på ett coworking space i Stockholm kan du hitta personer att ha som bollplank även om ni inte jobbar tillsammans. Den stora fördelen med coworking space i Stockholm är det är många hyr den typen av kontor. Du kan på ett coworking space som finns i Stockholm även hitta likasinnade, knyta värdefulla kontakter och bygga ut ditt kontaktnät. När du arbetar ensam är det också trevligt att ha sällskap och någon att småprata med vid kaffemaskinen. Det är ofta många egenföretagare som hyr kontorsplats och att höra hur de har marknadsfört sig i sociala medier kan vara väldigt användbart. Var inte rädd för att fråga om tips eller råd från andra.

Hitta din målgrupp

Det är en bra idé att ha i bakhuvudet att en kund ofta baserar sina köpbeslut på 20 procent fakta och 80 procent känsla. Så när du ska försöka sälja dina produkter eller tjänster vill du locka kunden att köpa genom känslor. Att veta vem du riktar dig till är oerhört viktigt. Du ska nämligen försöka anpassa ditt innehåll i sociala medier efter din målgrupp och vad du tror att de vill ha för att känna att de får ett mervärde. Det är bättre att dina följare engageras av det du publicerar och interagerar än att du har ett högt följarantal. Det finns många hjälpmedel för att få fram information om de som besöker dina kanaler. Använd sådana verktyg för att lokalisera din målgrupp.

Ha en marknadsföringsstrategi

Det är viktigt att du har en tydlig strategi för marknadsföringen i sociala medier. Strategin ska innehålla syfte och mål med marknadsföringen, målgrupp, vilka kanaler som ska användas och vilket innehåll som ska publiceras. Det finns olika sociala mediekanaler och det viktiga är att använda de kanaler där målgruppen finns. Om du ska använda flera olika kanaler ska du anpassa innehållet efter den specifika kanalen.

Lär dig tolka statistiken

Det finns olika verktyg som du kan använda dig av för att kunna tolka statistiken på dina sociala medier. Det är väldigt viktigt att du analyserar statistiken för att kunna förbättra marknadsföringen. När du kan tolka statistiken rätt kan du skapa relevant innehåll för målgruppen.