Marknadsföringen idag är mycket visuell, särskilt på internet. Som företagare är det smart att skapa en look som hjälper dig att marknadsföra ditt företag. Investera i en garderob och sminkning som passar ihop med ditt företags image.
Skapa helhet för maxad marknadsföring
För att marknadsföra ditt företag på bästa sätt måste det finnas en röd tråd från produkterna, till hemsidan och loggan. Men också i marknadsföringen. Många mindre företag marknadsförs av ägaren. Om du driver en webbshop, blogg eller är frisör, så är det smart om du skapar en image kring ditt företag. Både på hemsidan, sociala medier och med din garderob. Sminka dig på ett sätt som passar med dina produkter. Använd färger och kläder som gör att du upplevs som en expert inom just ditt område.
Eyeliner för öppen blick
För att verkligen synas på sociala medier och internet är det smart att använda eyeliner. Även om du inte använder eyeliner till vardags är det ändå klokt att använda det när du marknadsför dina produkter och tjänster. Eyelinern ger dig en intensivare och skarpare blick. Det är perfekt när folk scrollar igenom Instagram och Pinterest. Skarp blick är inte detsamma som hård blick. Det handlar bara om att dina ögon ska synas. Det finns många färger att använda. Du måste inte använda en svart eyeliner om du inte känner att det fungerar med dig som person och ditt företag. Tvärtom kan du satsa på brunt, blått eller pastell. Det är också smart att köpa en vit eyeliner för att göra blicken mer öppen. Du kan kombinera olika eyeliners för att sminka fram din bästa look. Gå in på Parfym och köp eyeliner, mascara och hudvård från märken som Clinique, L’Oréal, Lancôme, Clarins och Max Factor.
Skapa en garderob
Låt det ta tid att hitta en sminkning som fungerar för dig och ditt företag. Så att du verkligen hittar en stil som har samma image som du vill att ditt företag ska ha. Det är stor skillnad mellan att erbjuda konsulttjänster inom ekonomi och marknadsföring, att sälja egendesignade väskor på Etsy och att driva ett taxiföretag. Du behöver utgå både från dig själv och själva företagets image för att hitta färger och kläder som passar. Utgå också från din målgrupp. En 25-årig kvinna som driver en blogg och Youtubekanal som handlar om aktiemarknaden har troligtvis kvinnor i samma ålder som sin målgrupp. En kvinna eller man i femtioårsåldern inom samma bransch har däremot en annan målgrupp. Målgruppen påverkar hur du bör klä dig, så att folk kan identifiera sig med dig.
Marknadsföring
Idag sker väldigt mycket av marknadsföringen på sociala medier. Sociala medier är oerhört visuella. När en presumtiv kund scrollar en plattform och ser en bild på dig ska personen nästan kunna associera ditt utseende med vad du säljer. Det gör att personer som är intresserade av dina produkter och tjänster omedvetet kommer att stanna upp och klicka sig in på ditt konto, och sedan förhoppningsvis vidare till din sajt. Målet med din närvaro på sociala medier är ju att skapa kunskap om ditt märke och få mer trafik till din hemsida.