Mätning av marknadsföring

Att mäta marknadsföring är extremt viktigt. Det är alltid en stor utgift för ett företag och då måste du kunna vara säker på att du träffar rätt. Det brukar sägas att minst hälften av de pengar vi lägger på reklam är bortkastade, men vi vet inte vilken halva. Genom att möta och följa upp går det att få en mer träffsäker marknadsföring genom att skala bort det som inte fungerar och öka det som ger resultat. Några olika sätt att mäta dina kampanjer är:

Försäljning

Den return on investment du är ute efter är ofta en försäljningsökning. Då behöver du ett ”nollvärde”, det vill säga försäljning 8från en jämförbar period. I vårt exempel ovan kan det vara föregående års kostymförsäljning under studenten, eller kostymförsäljningen i oktober. För att mäta värdet av reklamen på ett enkelt sätt kan du då ta försäljningsökningen minus reklamkostnaden.

Varumärkesundersökning

Ett större företag gör klokt i att göra återkommande varumärkesundersökningar. Hur uppfattar kunderna oss? Det är dels bra för att avgöra när en kampanj behövs, men också för att kunna mäta kampanjeffektivitet. En varumärkesbyggande kampanj är i de allra flesta fall väldigt dyr vilket gör att det är extra viktigt att mäta den. I vårt enklare klädaffärsexempel där varumärkesbudskapet var ”stans bästa klädaffär” kan vi dock göra en enklare undersökning. Mät hur många personer som dagligen besöker din affär. Om den siffran ökar har du lyckats med grunden i din kampanj. Men om en ökad kundtillströmning inte också gör att du får en omsättningsökning så är det något annat du behöver jobba vidare med. Som till exempel vilka produkter du säljer eller hur din butik är utformad och hur dina säljare arbetar.